Το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης έχει σαν πυλώνα την εμπιστοσύνη στις ικανότητες του κάθε παιδιού ξεχωριστά και τις ικανότητες που μπορεί να αναπτύξει.
Ο σεβασμός στην προσωπική ελευθερία του κάθε παιδιού, του δίνει την δυνατότητα με την κατάλληλη βοήθεια να «καταφέρει» μόνο του στην επίτευξη των στόχων του σε σχέση με τον ατομικό του ρυθμό και τα ενδιαφέροντά του. Η ελευθερία με όρια σύμφωνα με την Μοντεσσόρι βρίσκεται εν δυνάμει στην αυτοπειθαρχία και στο χαρακτήρα του κάθε παιδιού ξεχωριστά.
Το σύστημα Μοντεσσόρι εφαρμόζεται σήμερα σε πάνω από 20.000 σχολεία παγκοσμίως και ο άξονας εκπαίδευσης αφορά παιδιά από 3 έως 18 ετών. Το Μοντεσσοριανό σύστημα εφαρμόζεται στη Ελλάδα κυρίως στην προσχολική ηλικία από 3 έως 6 ετών και μόνο στον ιδιωτικό τομέα εκπαίδευσης.
Η μέθοδος Μοντεσσόρι περιλαμβάνει και δραστηριότητες που οδηγούν το παιδί να ανακαλύψει τον κόσμο μέσα από την αυτοπαρατήρηση. Η γνωριμία με το σώμα του, η φροντίδα ζώων και φυτών, η κοινωνικοποίηση με τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών, η δυνατότητα του παιδιού να ρωτάει και να απαντάει, φυσική και ψυχοκινητική αγωγή με εξιδεικευμένα παιχνίδια.
Το Μοντεσσοριανό σύστημα εκπαίδευσης μετά από χρόνια εμπειρίας έχει ενσωματώσει ειδικό υλικό, αισθητηριακό, λογικό-μαθηματικό, γλωσσικό, αλλά και μαθησιακά αντικείμενα που υπάρχουν στο περιβάλλον του παιδιού.
Υπάρχει υλικό με αισθητηριακό χαρακτήρα που με χρώματα, σχήματα και μεγέθη αναπτύσσουν τις αισθήσεις των παιδιών. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται αντικείμενα με ήχους αλλά και υλικά που τρίβονται, πλάθονται, κόβονται.
Τα υλικά λογικό-μαθηματικών δραστηριοτήτων που τα παιδιά κάνουν αντιστοίχιση, τοποθετούν με τη σειρά, συγκρίνουν, αλλά και απαριθμούν.
Η ύπαρξη αντικειμένων αντίληψης στον χώρο που κινούνται τα παιδιά είναι εξίσου σημαντικό για την ομαλή τους ανάπτυξη. Σχήματα που αναπαριστάνουν επίπεδα (τρίγωνα, τετράγωνα κλπ. ) , στερεά αντικείμενα που αναπαριστάνουν στερεά σώματα ( κύβους, κυλίνδρους, πυραμίδες.) βοηθούν σημαντικά στην αντίληψη των παιδιών.
Το Μοντεσσοριανό σύστημα έχει σαν σκοπό να εξασφαλίσει στο παιδί την ατομικότητά του, εντάσσοντάς το οικειοθελώς στο σύνολο χωρίς να χάνει την προσωπικότητά του.